U zegt in de krant dat u op een open en positieve manier het traject in wilt gaan, u bellicht echter telkens eenzijdig een kant van het verhaal. Wat is dan openheid?

Wij presenteren het projectplan op een positieve manier omdat wij ervan overtuigd zijn dat het een belangrijke bijdrage levert aan de uitbreidingswens van lokale ondernemers, en een waardevolle toevoeging is voor het groene en duurzame karakter van Scherpenzeel.

Wie betaalt de waardedaling van de omliggende huizen?

Hiervoor zijn wettelijke regelingen. Als het bestemmingsplan gewijzigd en vastgesteld is kan er een verzoek voor planschadevergoeding ingediend worden bij de gemeente.

Wij willen het gebouw van Modiform helemaal niet, wat is er gebeurd met de inbreiding?

Modiform zet actief in om ook een inbreiding op het huidige Zwarte Land waar te maken. Van de oorspronkelijke ruimteclaim op het nieuwe bedrijventerrein is nu nog de helft over. Dat betekent dat voor de andere helft Modiform nog steeds afhankelijk is van de inbreiding.  

Heeft de N224 voldoende capaciteit voor het verwachte extra verkeer?

Ja.

Wat zijn de gevolgen voor het verkeer in de regio?
  • Door het concentreren van bedrijfsactiviteiten van Modiform zullen de gemiddelde dagelijkse transportbewegingen gerelateerd aan Modiform in de regio afnemen. Zo zal vrachttransport door Renswoude worden gehalveerd en door Woudenberg iets toenemen. Vrachtbewegingen tussen de vestigingen dalen met 10%, van 56,7 per etmaal naar 51. Deze daling resulteert ook in een CO2-reductie.
  • Naar schatting is ongeveer 55% van de medewerkers van Modiform autogebruiker. Hierdoor ontstaat er een kleine stijging van het woon-werk verkeer, met name op de N224, een stijging van 0.4% op het totaal aantal verkeersbewegingen.
  • Voor het overige verkeer wordt er gewerkt met kengetallen aangezien er nog geen duidelijkheid is over de bedrijven die zich daar zullen vestigen. Een gerenommeerd verkeerskundig bureau doet onderzoek naar de toename en ook naar de wijze van ontsluiting van het gebied.

 

Wat zijn de gevolgen voor het verkeer in Scherpenzeel?

Vrachtverkeer zal met name gebruik maken van de N224. Naar verwachting zullen er geen extra vrachtbewegingen in of nabij de dorpskern van Scherpenzeel bij komen.

Wat verstaat u onder duurzaamheid als een compleet weide- en vogelgebied wordt vernietigd?

Het huidige terrein is een afgesloten weiland bestemd voor agrarische doeleinden, en zou daarom van karakter kunnen veranderen. Een onderdeel van de wijziging van het bestemmingsplan is een flora en fauna onderzoek. Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek zullen de nodige maatregelen worden genomen om de huidige flora en fauna te beschermen en waar mogelijk te versterken. De landschappelijke inpassing van ’t Zwarte Land II zal zich richten op de versterking en uitbreiding van biodiversiteit in het gebied.

Welke duurzame toepassingen worden op ’t Zwarte Land II toegebracht?

De ontwikkelaar is voornemens een bedrijventerrein te realiseren dat zich kenmerkt door duurzame toepassing. Duurzaamheidsaspecten zijn bijvoorbeeld; energieneutraal bouwen, energieneutraal opereren, plaatsing van zonnepanelen en/of sedumdaken, regenwater opvang en opslag, aandacht voor biodiversiteit en klimaatbestendigheid van het terrein.

Waarom wordt de ruimtebehoefte van Modiform van tevoren wel inzichtelijk gemaakt en waarom is de overige 2,5 hectare zo vaag?

Het plan voor ’t Zwarte Land II is oa voortgekomen uit een bekende ruimtebehoefte  die Modiform heeft voor de centralisatie van opslag. Binnen de mogelijkheden van de gemeente en de provincie is Modiform op zoek gegaan naar het hoogst haalbare, wat zich vertaald in een kavel van 2,5 hectare. De overige 2,5 hectare bedrijventerrein is bestemd voor lokale ondernemers. Hier is een inventarisatie van gemaakt maar er zijn nog geen verdere stappen in genomen. De uiteindelijke invulling van die ruimte zal afhankelijk zijn van de actuele interesse en de daadwerkelijke verkoop van kavels. Zodoende blijft de invulling van de overige 2,5 hectare voorlopig nog onduidelijk.